Het komt je vast bekend voor: een haperende of helemaal niet werkende draadloze internet verbinding die het de volgende spontaan weer doet. Vandaag op allesin1prijzen.nl een Q&A over diverse problemen met je draadloos internet en natuurlijk ook bijbehorende oplossingen. Informeer ook altijd bij je provider (Ziggo / KPN) naar de mogelijkheden voor oplossingen en ondersteuning van een monteur.
Veel voorkomende problemen met WiFi
Wat zijn de meest voorkomende problemen met een draadloze internet verbinding en hoe kan ik deze problemen het snelst oplossen Allereerst is het belangrijk om je te beseffen dat problemen met draadloos internet soms onvermijdelijk zijn. Een draadloze verbinding met het internet wordt namelijk opgebouwd door middel van radiosignalen. Omdat deze signalen volgens de Nederlandse wet niet te sterk mogen zijn betekent dit automatisch dat problemen op de loer liggen. Het merendeel van de problemen met draadloos internet ontstaat omdat de signalen niet, of niet compleet, worden opgepikt door een laptop of smartphone.
Als je problemen hebt met draadloos internet op een laptop die kort daarvoor nog niet bestonden dan is de oorzaak vaak snel te vinden. Allereerst is het wel zaak om rustig te blijven en de tijd te nemen om de problemen op te lossen. Ga nu op zoek naar de draadloze router of de signaalversterker die je gebruikt om draadloos te kunnen internetten. Kijk of deze apparaten nog stroom hebben en of de status lampjes niet rood gekleurd zijn of knipperen.
Slecht draadloos internet
Lijkt het probleem te zitten in een van de apparaten die je draadloos internet in huis mogelijk maken? Haal dan de stekkers uit deze apparaten, laat ze minstens 30 seconden uit, en start ze daarna stuk voor stuk weer op door de stroom weer aan te sluiten. Vanwege de software in deze apparaten duurt het even voor ze opnieuw zijn opgestart. Probeer als alles weer lijkt te werken of de problemen met je draadloos internet opgelost zijn. Is dit niet het geval? Lees dan verder.
Zit het probleem hem niet in de draadloze router of de signaal versterker? Probeer dan om je laptop, smartphone of iPad opnieuw op te starten. Is dat gebeurt, maak dan opnieuw verbinding met het draadloze netwerk dat je voorheen ook gebruikte. In de meeste gevallen zullen de problemen na het opstarten van je laptop en het opstarten van de modem of router voorbij zijn. Is dat niet zo, dan zul je moeten gaan kijken of er misschien andere apparaten zijn die storen op het signaal van je draadloze verbinding.
Storingen
Heb je net een nieuwe magnetron gekocht? Dan kan dat de reden zijn van de problemen met je draadloos internet. Ook mobiele telefoons of stapels boeken of kranten in de nabijheid van ofwel je laptop ofwel de router of signaalversterker kunnen de oorzaak van de problemen zijn. Kijk dus goed er wellicht veranderingen in de ruimte waar je draadloos wilt internetten hebben plaats gevonden. Ook een nieuwe magnetron of mobiele telefoon bij je buurman kan de oorzaak van het probleem zijn.
Heb je problemen met je draadloos internet?
Heb dan even geduld en ga gestructureerd op zoek naar mogelijk oorzaken van de problemen. Denk aan magnetrons, nieuwe mobiele toestellen of een router die een reset nodig heeft. Lijkt de oorzaak niet in je huis te liggen? Misschien heeft je internet provider problemen met het leveren van internet bij je thuis. Wacht in dat geval een dag en probeer het de volgende ochtend opnieuw. Blijven de problemen met je draadloos internet bestaan? Zoek dan een expert (in bijvoorbeeld Leiden, Den Haag of Den Bosch) en laat deze je draadloze netwerk goed nakijken.